شما یک سیاهچاله را چگونه تجسم میکنید؟
در کتابی که خودِ آقای همسایه در فصل آخر بازی «گشت و گذار در اطراف کیهان» نوشته بود،
با مفهوم سیاهچاله آشنا شدیم و دیدیم که:
سیاهچاله یک جرم بسیار سنگین است که در فضایی فوقالعاده کوچک فشرده شده است. تصور کنید که مقدار زیادی ماده را در فضایی بسیار محدود جمع کرده باشند.
هیچکس نمیداند که در داخل سیاهچاله چه میگذرد. دلیل آن این است که جاذبهی آن به قدری زیاد است که حتی نور هم نمیتواند از آن خارج شود. بنابراین، هیچ مشاهدهای از داخل یک سیاهچاله نداریم که بتوانیم از وضعیت آن آگاه شویم.
در اطراف یک سیاهچاله، در فاصلهای مشخص از مرکز آن (که به جرم سیاهچاله بستگی دارد)، ناحیهای به نام «افق رویداد» وجود دارد. این ناحیه آخرین مرزی است که میتوان از گرانش شدید سیاهچاله فرار کرد.
اگر ستارهای به افق رویداد یک سیاهچاله نزدیک شود، جاذبهی شدید سیاهچاله لایههای بیرونی ستاره را به سمت خود میکشد. این مواد در اطراف سیاهچاله به صورت قرصی دایرهای شکل جمع میشوند و به تدریج، در طول میلیونها سال، شبیه رشتههای ماکارونی به درون سیاهچاله کشیده میشوند. با این حال، بخشی از این مواد به شکل گازهای داغ و پرانرژی از دو قطب مخالف سیاهچاله به بیرون پرتاب میشوند.
* توجه کنید که یکی از مهارتهای ابتدایی در فرآیندهای طراحی و مهارتهای تولید؛ ایجاد، تولیدکردن و ثبت ایده های طراحی از طریق توصیف، ترسیم و مدل سازی است. در این فعالیت تلاش میکنیم تا این مهارت را در عمل تمرین کنیم.
حالا که این اطلاعات را درباره سیاهچاله ها دارید چشم هایتان را ببندید و ببینید آن را چگونه تصور میکنید؟
۱. ایدهپردازی
بیایید برای شروع کار ابتدا به پرسشهای زیر فکر کنیم:
- چطور می توانیم نیروی جاذبه یک سیاهچاله را نشان دهیم؟
- آیا می توانیم یک شیئ یا اثر هنری طراحی کنیم که به صورت تصویری افق رویداد را نشان دهد؟
- چه مواد یا شکلهایی میتواند ماهیت شگفتانگیز سیاهچاله ها را به بهترین شکل نشان دهد؟
۲. اجرای طرح
حالا یکی از ایدههایی که در بالا مطرح کردید را انتخاب کنید و روی طرح آن بیشتر تمرکز کنید. این یعنی به طرح خود جزئیات بیشتری اضافه کنید، بخشهایی از آن را تغییر دهید و یا مدلهای مختلفی از آن ایدهی اولیهای که داشتید را درست کنید.
به این فکر کنید که از چه فرمها، رنگها یا مواد دیگری برای خلق اثر خود میتوانید استفاده کنید تا اثر بهتری را در مخاطب بگذارید؟
ممکن است در این مرحله حتی بین دیجیتال یا فیزیکی بودن اثر خود تصمیمگیری کنید که هر دوشان هم فوقالعاده است.
۳. ثبت ایده
حالا وقت آن است که ایدهی خود را به شیوهی انتخابی خود ثبت کنید. میتوانید برای این کار از کشیدن تصویر (اسکچ زدن)، تولید تصاویر دیجیتال و یا مواد مختلف فیزیکی که میشود با آنها مدلسازی کرد کمک بگیرید. این مواد ممکن است هر چیزی باشند، مثلاً مقوا، خمیر یا سفال و یا حتی وسایل بازیافتی که همهجا در اطرافتان وجود دارند.
۴. اشتراک گذاری و بازبینی
هر ایدهای تا وقتی که با جهان به اشتراک گذاشته نشود انگار که اصلاً وجود ندارد. اگر این فعالیت را به شکل گروهی یا در یک کلاس انجام میدهید، نتایج خود را با بقیه گروه به اشتراک بگذارید. دربارهی جنبههای مختلف کار خود و دیگران گفتگو کنید و بگویید که بخشهای مختلف اثر، کدامیک از خصوصیات یک سیاهچاله را برای شما تداعی میکند؟
اگر این فعالیت را به صورت فردی پیش میبرید تیم آلبدو با کمال میل مشتاق دریافت و گفتگو دربارهی آثار هنری شماست. اگر نیاز دارید دربارهی اثر خود توضیحی دهید آن را به همراه فایل ارسالی در یک فایل فشرده قرار دهید و در نهایت همه چیز را یکجا برایمان ارسال کنید.