طرح یادگیری: گشت و گذار در اطراف کیهان ۱
مناسب برای سنین ۸ تا ۱۵ سال
این طرح مربوط به تجربه یادگیری خواندن و درک مطلب ۱ است که در آن مخاطب مهارتهای پایهای مربوط به خواندن کارامد انواع داده و درک مفاهیم آن را تمرین میکند. این مهارتها عبارتند از: درک مفهوم محتوای خوانده شده، حرکت و جستجو در انواع متن و محتوای تصویری و نوشتاری، پاسخ به پرسشها و تفسیر و تحلیل متن.
طرح یادگیری با این دید نوشته شده است که قرار است یک تسهیلگر (که میتواند یک پدر یا مادر یا مربی باشد) آن را به مخاطب طرح ارائه کند. اما اگر شما که در حال خواندن این راهنما هستید میخواهید خودتان آن را به تنهایی پیش ببرید، به راحتی میتوانید با مراحل زیر همراه شوید. به یاد داشتهباشید در هر بخش از مسیر که با مشکل مواجه شدید میتوانید با تیم پشتیبانی آلبدو تماس بگیرید.
گام نخست: فعال کردن دانش پیشین
از مخاطب بپرسید: خواندن یک کتاب با دیدن یک مستند چه فرقهایی دارد؟ از چه نظرهایی مشابه است؟
بعلاوه وقتی متنی را برای اولین بار میخوانید از چه روشهایی برای درک مطالب و واژههایی که تابحال با آنها مواجه نشدهاید استفاده میکنید؟ میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر دربارهی استراتژیهای تقویت درک مطلب به این منبع مراجعه کنید.
گام دوم: کسب محتوای دانشی
- ابتدا توضیح مربوط به عنوان «گشت و گذار در اطراف کیهان ۱» را بخوانید.
- به سراغ بازی بروید. در هر جا که لازم بود مکث کنید، سوال بپرسید و به پرسشها پاسخ دهید. در ادامه برای سنجش میزان درک مطلب مخاطب از متن، فعالیت تکمیلی را انجام دهید. در این فعالیت زنجیرهی رخدادهای داخل بازی را تهیه میکنید.
گام سوم: استفاده و ارزیابی کنید
فعالیتهای این بخش با هدف سنجش درک مخاطبان از محتوای دانشی ارائه شده، همراه با تمرین و تقویت استفاده از مهارتهای ضروری و پایهای سواد طراحی شدهاند:
- چالش: در تجربه یادگیری «گشت و گذار در اعماق کیهان ۱» دو چالش خواندن و درک مطلب برای دو گروه مخاطب کودک و بزرگسال در نظر گرفته شدهاند. اگر شما والد یا مربیای هستید که بچهای را همراهی میکنید میتوانید خودتان برای سنجش مهارت خود در درک مطلب از محتوای بزرگسال استفاده کنید.
گام چهارم: عمق بخشی و به کارگیری
برای تعمیق مهارتهای کسب شده در این تجربه یادگیری فرصتهایی نیاز است تا بوسیلهی آن بتوانیم آنچه را در فراگرفتهایم به کار ببندیم. فعالیتهای زیر این امکان را برایتان فراهم میآورند.
توجه داشته باشید که با توجه به پیشینهی افراد ممکن است همهی مخاطبان امکان همراهی با تمام فعالیتها را نداشته باشند پس در زمان اجرای آنها به، خصوصاً در زمان کار گروهی، به تفاوتهای افراد توجه کنید. شما بعلاوه میتوانید با کمی خلاقیت و تغییر فعالیت پیشنهادی آن را برای نیاز و پیشرفت مخاطبان جلوتر و یا عقبتر از متوسط گروه شخصیسازی کنید؛
- دنیای واقعی: مهارت خواندن و خوب خواندن در کجای زندگی آدم به درد میخورد؟ «دنیای واقعی» را ببینید و پاسخ این پرسش را بیابید.
- آزمایش: آقای همسایه در فصل اول بازی «گشت و گذار در اطراف کیهان» باریکه آب را چطوری خم کرد؟
گام پنجم: خلق کنید
هیچ کدام از چیزهایی که ما یاد میگیریم، تا وقتی که در عمل به کار نیایند و باعث بوجود آمدن تجارب، محتوا و یا درک تازهتر نشوند انگار که اصلاً به درد نمیخورند. پس همراه با آلبدو قدم به دنیای خلق کنندگان بگذارید و آنچه را در ذهنتان است به واقعیت تبدیل کنید:
- چه میشد اگر: دنیاهایی را تصور کنید که در آن همه چیز عین تجربههای معمول زندگی خودمان است و تنها یک چیز کوچک در آنها با ما فرق میکند. آیا این فرق کوچک منجر به تغییرات بسیار بزرگی میشود؟
- کدنویسی: یکی از مهمترین کابردهای خواندن و درک مطلب این است که میتوانیم با کمک آن دستورالعملها را بفهمیم و دنبال کنیم. آلبدو برای شما مجموعهای از راهنماهای پله پله را آماده کرده است تا با آن هم کدنویسی اسکرچ را از ابتدا یاد بگیرید و هم مهارت خواندن را تقویت کنید.