طرح یادگیری: گشت‌وگذار در اطراف کیهان ۲

* مناسب برای سنین ۸ تا ۱۳ سال (و همه‌ی علاقه‌مندان به نجوم!)

در این صفحه شما با بخش‌های مختلف طرح یادگیری «گشت‌وگذار در اطراف کیهان ۲» و ترتیب پیشنهادی ما برای استفاده از فعالیت‌های تکمیلی آن آشنا می‌شوید.

این عنوان، دومین تجربه یادگیری آلبدو برای فراگیری و تمرین مهارت «خواندن و درک مطلب» است. از. این رو برای دنبال کردن ماجرای داستان لازم است که ابتدا بخش اول بازی را انجام داده باشید. در تجربه‌ی یادگیری دوم، مهارت‌های درک مطلب را با مطرح کردن پرسش‌های گوناگون و پاسخ به آن‌ها فراتر می‌بریم. همچنین تلاش می‌کنیم با خواندن و پیمایش انواع مختلفی از منابع، اطلاعات را از دل آن‌ها استخراج کنیم. تمرکز این بخش بر مواجهه با انواع گوناگون متون، تصاویر، بروشورها و اینفوگرافیک‌هاست. 

این طرح یادگیری با این دید نوشته ‌شده است که قرار است یک تسهیلگر (که می‌تواند یک پدر یا مادر یا مربی باشد) آن را به گروه مخاطب طرح ارائه کند. اما اگر شما که در حال خواندن این راهنما هستید می‌خواهید خودتان آن را به تنهایی پیش ببرید، به راحتی می‌توانید با مراحل زیر همراه شوید. امیدواریم در روند این یادگیری اوقات خوشی را تجربه کنید. 

گام نخست: فعال کردن دانش پیشین

ابتدا با مرور داستان فصل اول بازی «گشت و گذار در اطراف کیهان» شروع کنید. از مخاطب بخواهید ماجرای بازی را بطور خلاصه تعریف کند و سه اتفاق مهم را از کل داستان ذکر کند. سپس درباره‌ی اتفاقی که در انتهای بازی افتاد و باعث شد آقای همسایه از شما بخواهد که سریع به خانه‌تان برگردید گفتگو کنید؛ در هنگام تماشای شبیه‌سازی تشکیل‌ خوشه‌ی ستاره‌ای چه اتفاقی افتاد؟ آیا ستاره‌ها هم به دنیا می‌آیند یا همیشه در آسمان بوده و هستند؟
اگر این فعالیت را در گروه انجام می‌دهید به نوبت شنوای تجربه‌ی دیگران باشید و اگر تعدادتان خیلی زیاد است به گروه‌های سه یا چهار نفره تقسیم شوید. پس از شنیدن صحبت دیگران، روش هایی که دیگران برای پیدا‌کردن پاسخ پرسش‌هایشان داشتند و شما اصولاً استفاده نمی‌کنید را یادداشت کنید.

گام دوم: کسب محتوای دانشی

  • ابتدا متن معرفی طرح «گشت و گذار در اطراف کیهان ۲» را که در پایین صفحه‌‌ی مربوط به آن است بخوانید. 
  • اولین بخشی که در این تجربه یادگیری می‌خواهیم به سراغش برویم دکمه قبل از بازی است که در بالای صفحه قرار دارد. زیرا می‌خواهیم پیش‌بینی‌هایی را درباره‌ی آنچه در بازی خواهیم دید انجام دهیم.
  • به صفحه‌ی بازی این بخش بروید و به همراه مریم (دختر پرشور همسایه) سفر به ناشناخته‌ها را آغاز کنید.
  • به صفحه‌ی کاربرگ بازگردید و ببینید آیا با آنچه قبل از بازی پیش‌بینی کرده بودید هنوز موافقید؟

گام سوم: استفاده و ارزیابی کنید

  • فعالیت دید۳۶۰درجه یک منبع تصویری برای پرورش مهارت درک مطلب است. پس از کاوش اولیه‌ی آن به سراغ پرسش‌های مطرح شده در انتهای صفحه بروید و به همراه مخاطب، پاسخ آن‌ها را در تصاویر پیدا کنید.

گام چهارم: عمق بخشی و به کارگیری

در این مرحله مخاطبان در حین تمرین مهارت‌های مربوط به خواندن و درک مطلب یک یا چند گزینه از فعالیت‌های زیر را انجام‌ می‌دهند تا برای جاافتادن مهارت‌هایی که کسب کرده‌اند بیشتر تمرین کرده و از آن‌ها در عمل استفاده‌ کنند. 

توجه داشته باشید که با توجه به پیشینه‌ی افراد ممکن است همه‌ی مخاطبان امکان همراهی با تمام فعالیت‌ها را نداشته باشند پس در زمان اجرای آن‌ها به، خصوصاً در زمان کار گروهی، به تفاوت‌های افراد توجه کنید. شما بعلاوه می‌توانید با کمی خلاقیت و تغییر فعالیت پیشنهادی آن را برای نیاز و پیشرفت مخاطبان جلوتر و یا عقب‌تر از متوسط گروه شخصی‌سازی کنید؛

  • آزمایش: برخورد اجرام سماوی با سطح سیارات را به آشپزخانه خود بیاورید.
  • چالش: اگر شما در یک کتاب داستان بودید چه شخصیتی می‌شدید؟

گام پنجم: خلق کنید

با انجام فعالیت‌های زیر پایتان‌ را از محدوده‌ی محتوای ارائه شده فراتر بگذارید و خودتان بسازید و بنویسید و خلق کنید. سقفی برای خلاقیت‌تان وجود ندارد:

  • چی می‌شد اگر: اگر بر روی دنباله‌داری که با سرعت بسیار زیادی در فضا حرکت می‌کند ایستاده‌ بودی چه حس می‌کردی؟
  • هنر: برای سفری امن بر روی یک دنباله‌دار یک راهنمای تصویری بسازید
  • کدنویسی: بخش دوم از آموزش‌های کدنویسی با اسکرچ؛ این قسمت حرکت و تغییر شکل

طرح‌های مرتبط: