طرح یادگیری: گشت‌وگذار در اطراف کیهان ۳

* مناسب برای سنین ۱۲ تا ۱۸ سال (و همه‌ی علاقه‌مندان به نجوم!)

در این صفحه با مراحل اجرای طرح یادگیری «گشت‌وگذار در اطراف کیهان ۳» آشنا می‌شوید. به خصوص با استفاده از آن ترتیب پیشنهادی ما برای استفاده از فعالیت‌های تکمیلی این طرح را خواهید دید.

این طرح، سومین تجربه یادگیری آلبدو برای فراگیری و تمرین مهارت «خواندن و درک مطلب» است. به همین دلیل اگر تا کنون دو بخش قبلی مربوط به این طرح را مشاهده نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم حداقل در ابتدا به سراغ مرحله یک و دو بازی «گشت و گذار در اطراف کیهان» بروید. و سپس کار را با این راهنما ادامه دهید.

در مرحله سوم این تجربه‌ی یادگیری، مهارت‌های درک مطلب را با تفسیر و استفاده از انواع متون چالش برانگیز موضوعی و با طیف گسترده‌ای از نمایش هاي گرافیکی پی می‌گیریم. بعلاوه با مراجعه به انواع مختلف متون جمع‌آوری اطلاعات را تمرین می‌کنیم و تلاش می‌کنیم تا آن‌ها را طبقه‌بندی کرده و از آن‌ها نتیجه‌گیری کنیم. بعلاوه در بخشی از فعالیت‌های تکمیلی بر روی توانایی درک مطلب شنیداری و پیاده سازی اطلاعات تمرکز می‌کنیم. تشخیص ایده‌ی اصلی متن به همراه شواهد پشتیبان هم از دیگر مهارت‌هایی است که به سراغش می‌رویم.

به یاد داشته باشید این طرح یادگیری با این دید نوشته ‌شده است که قرار است یک تسهیلگر (که می‌تواند یک پدر یا مادر یا مربی باشد) آن را به گروه مخاطب طرح ارائه کند. اما اگر شما که در حال خواندن این راهنما هستید می‌خواهید خودتان آن را به تنهایی پیش ببرید، به راحتی می‌توانید با مراحل زیر همراه شوید. امیدواریم در روند این یادگیری اوقاتی خوش و سرشار از رشد را تجربه کنید. 

گام نخست: فعال کردن دانش پیشین

ابتدا با مرور داستان فصل‌های اول و دوم بازی «گشت و گذار در اطراف کیهان» شروع کنید. از مخاطب بخواهید ماجرای بازی را بطور خلاصه تعریف کند و پنج اتفاق مهم را از کل داستان ذکر کند. سپس درباره‌ی سفری که در انتهای بازی دو داشتید گفتگو کنید؛ به کدام سیاره‌ها سر زدید؟ تا کجای منظومه شمسی پیش رفته بودید؟ ناگهان چه اتفاقی افتاد؟
اگر این فعالیت را در گروه انجام می‌دهید به نوبت شنوای تجربه‌ی دیگران باشید و اگر تعدادتان خیلی زیاد است به گروه‌های سه یا چهار نفره تقسیم شوید. پس از شنیدن صحبت دیگران، روش هایی که دیگران برای پیدا‌کردن پاسخ پرسش‌هایشان داشتند و شما اصولاً استفاده نمی‌کنید را یادداشت کنید.

گام دوم: کسب محتوای دانشی

  • ابتدا متن معرفی طرح «گشت و گذار در اطراف کیهان ۳» را که در پایین صفحه‌‌ی مربوط به آن است بخوانید. 
  • اول به صفحه‌ی بازی این بخش بروید و پس از برطرف کردن ناراحتی آقای همسایه از مشکلاتی که در ادامه پیش می‌آید را حل کنید. در ادامه این صفحه، آیا می‌توانید عبارت‌هایی که در فصل سوم بازی فراگرفته‌اید را به درستی در یک پاراگراف بکار ببرید؟ 
  • اکنون به بخش نگاه به طبیعت بروید تا درباره سیاهچاله‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنید و سپس به پرسش‌های پایین صفحه پاسخ دهید.
  • آزمایش این بخش به شما نشان می‌دهد که چطور یک ستاره پرجرم به سیاهچاله تبدیل می‌شود.

گام سوم: استفاده و ارزیابی کنید

  • در گام سوم ابتدا به سراغ چالش این بخش بروید. وقتی با متن‌های مختلف مواجه می‌شویم، در نگاه اول به نظر می‌رسد که شاید آن‌ها شباهت خیلی کمی به یکدیگر داشته باشند، چرا که نویسنده‌ها و عقاید و شیوه‌ی نوشتارشان با هم خیلی متفاوت است. اما اگر به هدف پدیدآورنده متن توجه کنیم، در بسیاری از موارد می‌بینیم که می‌توان ردپای دسته مشترکی از اهداف را پیدا کرد. بسیاری از نوشته‌ها در سه دسته هدف اطلاع رسانی، متقاعدسازی و سرگرمی جای می‌گیرند. و البته مسلماً دسته‌های دیگری نیز وجود دارند. در این فعالیت هدف نویسنده از نوشتن متن‌ها را تشخیص می‌دهید و آن‌ها را دسته‌بندی می‌کنید.

گام چهارم: عمق بخشی و به کارگیری

در این مرحله مخاطبان در حین تمرین مهارت‌های مربوط به خواندن و درک مطلب یک یا چند گزینه از فعالیت‌های زیر را انجام‌ می‌دهند تا برای جاافتادن مهارت‌هایی که کسب کرده‌اند بیشتر تمرین کرده و از آن‌ها در عمل استفاده‌ کنند. 

توجه داشته باشید که با توجه به پیشینه‌ی افراد ممکن است همه‌ی مخاطبان امکان همراهی با تمام فعالیت‌ها را نداشته باشند پس در زمان اجرای آن‌ها به، خصوصاً در زمان کار گروهی، به تفاوت‌های افراد توجه کنید. شما بعلاوه می‌توانید با کمی خلاقیت و تغییر فعالیت پیشنهادی آن را برای نیاز و پیشرفت مخاطبان جلوتر و یا عقب‌تر از متوسط گروه شخصی‌سازی کنید؛

  • در مرحله‌ بعد توانایی خود را در خواندن و درک مطلب با مراجعه به فعالیت حل مسئله بسنجید. همه مهارت‌هایی را که تا این‌جا فراگرفته و تمرین کرده‌اید را برای حل یک مشکل پیش رو تک‌تک‌مان (قابل انجام بودن بسیاری از شغل‌های فعلی توسط هوش مصنوعی در آینده نزدیک) به کار بگیرید.

گام پنجم: خلق کنید

با انجام فعالیت‌های زیر پایتان‌ را از محدوده‌ی محتوای ارائه شده فراتر بگذارید و خودتان بسازید و بنویسید و خلق کنید. سقفی برای خلاقیت‌تان وجود ندارد:

  • چی می‌شد اگر: اگر طی یک اتفاق ناگهانی، این سیاهچاله جای خورشید را می‌گرفت، چه اتفاق‌هایی در منظومه شمسی می‌افتاد؟
  • هنر: شما یک سیاهچاله را چگونه تجسم می‌کنید؟ این فعالیت با هدف تمرین مهارت‌های ابتدایی در فرایندهای طراحی و تولید آماده شده است. به خصوص تمرین می‌کنیم ابتدا ایده‌پردازی کنیم و سپس از طریق توصیف و ترسیم و مدل سازی به تولید آثار بپردازیم.
  • کدنویسی: بخش چهارم از آموزش‌های کدنویسی با اسکرچ؛ این قسمت: ساخت انیمیشن مکالمه

طرح‌های مرتبط: